A hatékony tanulást is lehet tanulni

Egy kedves, lelkes olvasómmal, Hanula Erikával kezdtem levelezni a minap, és kiderült, hogy számos közös pontunk van: ő is tanár, de ő abban segít másoknak, hogyan tudnak hatékonyan tanulni. Gondoltam, hasznos lehet számotokra is néhány gondolata, ezért arról kérdeztem, hogyan tud segíteni a tanulási gondokkal küzdőknek.

  1. Mi késztetett arra, hogy a tanulás tanításával kezdj el foglalkozni?

Több mint húsz éve tanítok magán úton angolt, és szinte az összes diákomnál észrevettem, hogy nincsenek meg a módszereik arra, hogy hatékonyan tanuljanak. Jöttek azzal a tudással, amit az iskolában szedtek össze, és úgy tanulták a szavakat, hogy a szótárfüzet egyik felét letakarták a kezükkel, a másik felét olvasva meg felmondták a jelentéseket. Egyik lapot a másik után. Amikor pedig aztán használni kellett volna ezeket a szavakat, semmi nem jutott az eszükbe. Akkor megmutattam nekik, hogyan érdemes szavakat tanulni, sok-sok órát végigjátszottunk, beszélgettünk és észrevétlenül beszívódott a szavak jelentése a fejükbe. Mennyivel egyszerűbb lenne, mennyi időt és energiát megspórolnának maguknak az emberek, ha már az elején jó módszerekkel kezdenének el tanulni. Ezért hoztam létre a Minden Megtanulható oldalát, a programokat, a tanfolyamokat. Persze ezek sokkal többről szólnak, mintsem az idegen szavak megtanulásáról. Előjön a hatékony időbeosztás, a megfelelő gondolkodásmód, a különböző olvasási stílusok, kisebb-nagyobb trükkök a memorizáláshoz (pl. az évszámok tanulásához 😊). Az a célom, hogy ezt a tudást a diákok aztán szinte bármelyik tantárgy tanulásakor alkalmazni tudják.

 

  1. Kik azok, akik hozzád fordulnak, és hogy tudsz nekik segíteni?

A legtöbbször olyan diákok keresnek meg, akik most kezdik a középiskolát és tartanak tőle, hogyan veszik majd a nagyobb kihívásokkal járó akadályokat. De jönnek egyetemisták és általános iskolások is, tanulási zavarral küzdők vagy épp felvételire készülők. Sőt, már nem egyszer volt rá példa, hogy szülők is eljöttek egy-egy tanfolyamra, hogy megtanulják, hogyan tudnának segíteni a gyerekeiknek tanulni. Ha valaki hozzám fordul segítségért, az vagy egy tanfolyam keretén belül tud tanulni, vagy egyéni órára tud jönni hozzám. Az is tervben van, hogy online is elérhető legyen a tanfolyam, hogy ne csak a budapesti illetve környékbeli településeken élők tudjanak részt venni rajta.

 

  1. Van esetleg saját módszered? Ha igen, mi ez?

Nincs levédett brandem, de az elmúlt húsz év alatt rengeteget tanultam, olvastam, kutattam a témában, és persze tanítottam. Mindezeket a saját szűrőmön „áteresztettem” és úgy adom tovább. Az is nagyban alakította a módszeremet, hogy van négy gyerekem, akik közül kettő iskolás, így rajtuk sok mindent tesztelek, alakítok. Nagyon fontosnak tartom, hogy ne elmélettel, hanem kézzel fogható, gyakorlati tudással lássam el a hozzám fordulókat, amiket akár már másnap alkalmazni tudnak az iskolában.

  1. A saját tanulmányaid során volt-e olyan tantárgy, amit nehezen tanultál, esetleg utáltál? Mi segített legyőzni a nehézségeket?

Nem a tanulás volt nehéz, hanem néha elviselni egy-egy rossz tanárt. Ma már nem hagynám, hogy ennyire befolyásoljon, milyen egy tanár, mert tudom, hogy egy témával még nagyon sokszor találkozhatok, míg a tanár csak pár évig része az életemnek. Például általános iskolában nagyon rossz tesi tanárom volt, rettegtem a kötélmászástól, mégsem szakítottam egy életre a sporttal. Sőt! Vagy például középiskolában nagyon féltem a történelem tanáromtól, mert rettentő szigorú volt, ma mégis kifejezetten szeretem a történelmi témájú könyveket, filmeket. A diákjaimnak is szeretném átadni azt, hogy a tanulás egyáltalán nem csak az iskola falai közt zajlik, és nem a (jó vagy rossz) tanár az egyetlen közvetítője egy témának. Persze egy jó tanár sokat lendíthet a diák tanulmányain vagy hozzáállásán (szerencsére ilyennel is volt dolgom), de nem lenne szabad hagyni, hogy egy frusztrált, életunt, megkeseredett tanár megutáltassa a világ egy szeletét a diákokkal. Ha valaki elég tudatos, felül tud emelkedni a tanár milyenségén. Én anno nem tudtam. Remélem, ma már öntudatosabbak a diákok.

  1. Hogyan tudnak a diákok motivációt találni magukban a nemszeretem tárgyak tanulásához?

Ehhez (is) nagyon fontos, hogy az embernek legyenek céljai. Mert ha tudja, mi a célja (pl. be akarja járni a világot, gyógyítani akar, bestseller könyveket akar írni, de bármi más is lehet), akkor tisztában van azzal, hogy a célja eléréséhez milyen lépéseket kell tennie. Még ha nem is kristálytisztán látja maga előtt az utat, de azt azért tudja, hogy mondjuk le kell érettségiznie viszonylag jó eredménnyel. Ezért tudja, hogy az áhított cél elérésének a nemszeretem tárgy megtanulása is az egyik lépése. A kívülről nagyon sikeresnek tűnő embereknek is (és itt gondolhatunk az olyan nagyágyúkra is, mint a Google vagy Amazon vezetői vagy bármelyik hollywood-i sztár) vannak olyan nemszeretem teendőik, amiket igenis meg kell csinálniuk. Vagy azért, hogy elérjék a céljukat, vagy azért, hogy megtartsák azt, amit már elértek. Ha ez a gondolkodásmód fiatal korban kialakul az emberben, hihetetlen sok energiát megspórol magának a jövőben. Persze lehet puffogni, hogy mi a fenének kell nekem matekot tanulnom , de ez csak fogyasztja az ember energiáját. A matekot így is úgy is meg kell tanulni, akkor meg érdemes a panaszkodásra fecsérelt energiát inkább abba fektetni, hogy minél előbb letudja az ember a nemszeretem tárgy tanulását, és a célhoz vezető úton a következő kockára lépjen.

  1. Milyen ötleteket adnál a történelem tanulásához?

Szerintem az a jó tanulás, amikor az embernek először van egy nagy vonalakban felvázolt, átfogó képe a tananyagról, amit aztán szép lassan kiegészít, „benépesít” adatokkal, nevekkel, helyekkel, évszámokkal. Mert így mindig tudja, mi hova tartozik, a lelki szemei előtt ott az egész kép. Igaz, itt-ott kicsit homályosan, de akkor is megvan az események láncolata. Ezt nagyjából úgy lehet elképzelni, mint amikor egy nagy felbontású képet tölt be a számítógép. Kétféle módon történhet ez, vagy a tetejétől kezdve, soronként rajzolódik ki a kép, ahol minden sorban tökéletesek a színek és a vonalak, míg végül, mint egy legördülő függöny, megjelenik a teljes kép. A másik eset, amikor a teljes kép betöltődik, de nagyon pixelesen, azaz a vonalak nem tiszták még, minden homályos és csak a végére élesedik ki a kép. No, így kéne tanulni, a második példa szerint. Először csak homályosan látod a képet, de akkor is tudod már, hogy gémeskútról vagy teknősbékáról van-e szó. A történelmet kifejezetten jól lehet így tanulni. Ha általános iskolában nagy vonalakban megtanultad a történelmet, akkor később már „csak” élesíteni kell a képet. De így megérted az összefüggéseket a világ történései között. Például tudod, hogy amikor Amerikát felfedezték, majd a dél-amerikai kultúrát az európaiak kifosztották, egy csomó aranyat hoztak Európába. Ezt az aranyat aztán beolvasztották, és pénzt vertek belőle, mert kellett pénz a török elleni harcokra. Így fonódik össze szó szerint az egész világ Dél-Amerikától Európán keresztül Ázsiáig.

Később aztán minden tanulmány, de minden könyv, film, cikk, sorozat, stb is egyre tovább élesíti a képet, azaz egyre több tudást halmozol föl magadban.

  1. Hogyan lehet az évszámokat gyorsan és hatékonyan megtanulni?

Természetesen sok módszer van erre, mindenki találja meg magának azt, ami neki jól működik. Én most a nagyfiam kedvencét szeretném bemutatni. A számokhoz egytől tízig rendelsz egy-egy magánhangzót. Ezek mindig azonosak lesznek, ezt meg kell tanulni, de azért van benne logika.

  • E (egy)
  • Ő (kettő)
  • Á (három)
  • É (négy)
  • Ö (öt)
  • A (hat)
  • Ü (ez kivétel, mert az É betű a négyesnél már foglalt)
  • O (nyolc)
  • I (kilenc)
  • U (nulla)

Amikor aztán egy évszámot kell megtanulni, ezeknek a betűknek a segítségével kell alkotni egy szót, amit az eseményhez „ragasztunk”. Pl. 1686 – Buda visszafoglalása a töröktől:  E, A, O, A  ELADÓ FA Elképzelem, ahogy a törökök menekülve a magyarok elől, mindenüktől szabadulni akarnak, mindenüket árulják, hogy ne kelljen magukkal vinni haza Törökországba, ezért nagy öles betűkkel kiírják a házak falára, hogy Eladó fa. Minél viccesebb a sztori, annál könnyebben megjegyzi az ember a kulcsszót, amit mondjuk egy dolgozatkor csak vissza kell kódolni számokra. Az a jó, ha az ember magának készíti ezeket a kulcsszavakat, mert a memóriába az alkotással vésődik be igazán.

  1. Hogyan tudják a szülők a gyerekeiket a tanulásra motiválni?

Erről nagyon sokat és hosszan lehetne írni. Ebben a cikkben  részletesen kifejtettem, szerintem mik a legjobb módszerek, amivel motiválni lehet a gyerekeket. De ha egy mondatban kéne összefoglalnom, azt mondanám, a szülő sok-sok őszinte beszélgetéssel, nyitott füllel és lélekkel, jó példával elöl járva és biztonsági hálóként működve tud minden tőle telhetőt megtenni. Nem lehet helyettük tanulni (mert mi felnőttként már tudjuk, miért fontos az), de szeretettel és elfogadással el lehet érni, hogy a gyerek magától rájöjjön, mit és miért akar tanulni. A hogyanra pedig szerencsére már sok megoldás van.

Készülj velem az emelt töri érettségire!

Kövess a facebookon is, és biztosan nem maradsz le egyetlen érdekességről sem!

Kategória: Felkészülés   Címke:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük